ATi Radeon2 és ATi útiterv
Intel Itanium rajt - sokadszorra
Intel: még 55 tüske a boldogság?..
Chipgyártók virágzása: bérbe adnak
VIA-Intel: adok-kapok (de mit?..)
Hercules: hivatalos start
Foster gondok - tok ok..
Rambus-Infineon: 0-1
Erőszakjáték - nem öl, és nem is butít?..
VIA: a végleges kibugozásra még várni kell..
"Red on Blue" - sajátos szerverzió..
Photoshop: "SSE on"
Új PLUSABIT béta site !!!
Creative: back 2 the business..
Iwill: lap a Foster alá - kis késéssel
AMD: meghalt a király, de az új király sirály.. :)
Intel-VIA: homályos licenckilátások
AMD: béranyaság CPU-khoz?..
Pentium 4: kevesek kiváltsága?
GeForce 3: szilícium aranyárban..
Előny az adogatónál..
Kingston: RAM-ok csúcsa
Trident: nagy fába fejszét
Iwill prömier - tovább az ALi-s úton..
Pentium 4 - még olcsóbban
Intel: a Tualatin (negyed)évet halaszt?
STM, NVIDIA: egy igen, egy nem..
Kyro II és a GeForce3 - érdekes találkozás
SiS - mi minden áron..
AMD Athlon 1.4GHz és árcsökkentés
 
LOGITECH WINGMAN FORMULA FORCE GP Kormány

(2000.12.26.)

 

Amint az már korábban kiderült, a Logitech kormányok közül a komolyabb változat is vendégeskedett nálunk: a Formula Force GP. Meg kell hagyni, vele többet birkóztam, mint egyszerűbb, analóg testvérével, és ez nem csak a force feedbacknek tulajdonítható...
 

Az erő

Mivel ez az első "force-os" kormány tesztünk, érdemes néhány szót ejteni arról, hogy tulajdonképpen mi is az a force feedback. Igazából még nem találkoztam korrekt és használható magyarításával a kifejezésnek, talán azért sem, mert míg a feedback szó az angolban elég közkeletű kifejezés, addig a magyarban a visszacsatolás nem éppen hétköznapi szófordulat. Tehát a hivatalos fordítása valahogy úgy néz ki, hogy erővisszacsatolás vagy erővisszahatás, de ez szerintem idétlenül hangzik. Az informatikában amúgy is megszokott a sok jövevény kifejezés, és itt nem látok jobb alternatívát, így én megmaradok az eredeti elnevezésnél (lehetőleg nem magyarítok forszfídbekre, reménykedve abban, hogy talán egyszer sikerül szép magyar megfelelőt találni...). Végül is a lényeg a jelentés: a játékvezérlő nem csak passzív adatbeviteli eszköz, hanem attól függően, hogy éppen mit csinálunk a játékban, vissza is hat, azaz mozog.

Valójában a force technika mibenléte az érdekes számunkra, nem annyira az elnevezése. Autós játékokhoz a kormányok elsőként a játéktermekben jelentek meg, először analóg változatban. Ezek is különféle fejlődési lépcsőkön mentek keresztül, az álló helyzetű játékpozíciótól a rendes, beülős szimulátorokig, de az igazi meglepetést mégis az okozta, amikor "visszabeszélt" a szerkezet. Míg a játéktermi gépek force rendszere szerintem továbbra is jobb, mint bármi, amit a PC-khez kínálnak, ez valószínűleg pusztán abból adódik, hogy ott a méret és költség sokadrendű prioritás, szemben a megbízhatósággal (akár napi többtíz órás nyüstölésre is készen kell állnia egy igazi játékgépnek), így sokkal masszívabb érzetet keltenek. No meg ott a teljes gépnek megvan a maga feelingje, amit nehéz otthon reprodukálni.

A PC-s kormányoknál is az evolúció az analóg kormányokkal kezdődött, tudomásom szerint a Thrustmaster kínálta az első tekergetnivalót. Nem tudom ki mennyire ismeri a céget, de mára szépen kinőtték magukat, egy respektált játékperiféria-gyártóról van szó. Bizony, nekem még van tőlük olyan kőkori hírlevelük (na igen, nem is pont tegnapi, valahogy úgy 92-93 környékéről), amin nemhogy webcím, de még zöldszám sem volt... (ez Amerikában azt jelenti, hogy NAGYON fű alatti cég… aki valamit ad magára, annak van zöldszáma, bármilyen kis használt cuccokkal csencselő bt-ről legyen is szó... annyira, hogy az USA-ban nemrég kifogytak a 800-as számokból (amik nálunk 06-80 címen futnak), és új "zöld körzetet" kellett definiálni, a 888-ast...). Szóval akkor még leginkább a keményvonalas repszimesekre utaztak, nagyon profi repülővezérlőkkel (amik még ma is megtalálhatók a kínálatukban), és továbbá ott volt a T1-es kormány is. Ezt követte a T2 és a többiek, és szép lassan mások is ráébredtek, hogy nagy az igény a PC-s kormányok iránt. Elkészíteni egyet pedig nem is olyan nehéz. Egyszerűen "kicsit" más formába kell önteni egy joystickot, és nagyjából kész is van. Az erősködő PC-s kormányok megjelenését egyrészt a várhatóan nagy kereslet, másrészt az Immersion nevű cég tette lehetővé, amely kifejlesztett egy jól alkalamazható force mechanikát és csatolófelületet, amit sokan rögtön licenszeltek is a saját barkácsolás helyett.

Így tett a Logitech is. Érdemes tudni, hogy az Immersion technológiája a legalapvetőbb technikai részletekre fókuszál, és a megvalósításban nagyon nagy szabadságot hagy a gyártóknak. Így lehet, hogy a Logitech és a szintén Immersion technológiát licenszelő Microsoft eszközei némileg eltérnek egymástól. Míg a Logitech az igényesebb és drágább megoldásként számon tartott acélhuzalos erőátvitelt választotta, addig a Microsoft az egyszerűbb, de nagyobb erők átvitelére alkalmas fogaskerekes kivitel mellett döntött. Amennyiben igény mutatkozik, később egy cikkben visszatérhetek a különböző technológiák feltárására, de ehhez nekem is komolyabb felkészülést kellene folytatnom. Lévén egyik force-os eszköz sem tudja replikálni a valódi kormány, irányítókar, stb. összes paraméterét, így szerintem a finomabb effektek fontosabbak... de valójában nincs kiugró eltérés a két rendszerre épülő eszközök között.
 

Első benyomás

A Force GP megszólalásig hasonlít kistestvérére, csupán néhány apróságban térnek el. Így a dobozolás és a szerkezet is ugyanaz, csak a Force GP-hez jár pluszban egy táp-adapter is, meg a műanyag házban a force mechanika. További eltérés, hogy a Force GP már USB csatlakozóval van ellátva, mint minden komolyabb mai játékperiféria (joystick porton keresztül is megoldható a force támogatás, de az USB kényelmesebb). Na igen, és sárga helyett piros a kormány gumírozása.

Hasonlóságukból következően a Force GP-re is igaz minden, amit a GP-nél a benyomásoknál leírtam.
 

Nagyító

A Force GP-nél is megállja helyét az a kijelentés, hogy a nagyon gusztusos kinézet hajlamos túlzott elvárások gerjesztésére. Míg a GP-nek el lehet nézni, hogy szolgáltatásait tekintve kissé szűkmarkú, ez a Force GP-nél már jobban szemet szúr.

Elsőként a szűkös gombellátottság hozható fel. Bár itt már mind a hat gombnak külön funkciója van, de azért ez jelentősen elmarad az elvárhatótól. Népszerű megoldás a noname gyártók körében pl. egy HAT kapcsolót is rakni a kormányra (olyan többirányú billenőgomb, ami a gamepadeken a mozgást hivatott irányítani) - míg ez esetleg rontja az esztétikai kivitelt, a használhatóságot nagyban javíthatja (pl. nézelődni lehet vele körbe-körbe, ahol ezt a játék lehetővé teszi...). De ha a HAT kapcsolót el is vetjük, azért még egy profi versenyautó kormányán jóval több gomb található (lásd F1, WRC autók, stb.), vagy akár a mostanában nagyon terjedő "multifunkciós" kormányokon a prémiumkategóriás személygépkocsikban. A rendelkezésre álló hat gomb általában elég, de mégis, egy friss konstrukciót tekintve kevés.

Szintén kifogásolható a már korábban említett szűk forgási tartomány és az érzékenység állíthatóságának teljes hiánya. A Force GP-nél ez élesebben jelenik meg, mert a visszahatások egy nagyságrenddel közelebb visznek a valós kormányzás élményéhez, és fura olyan dolgokat tapasztalni éppen csak elbillentett kormányállásnál, amit normálisan legalább félig alászedve tapasztalnánk. Különösen meglepő, hogy még a driver programból sem állítható az érzékenység, csupán a force hatások erőssége. Jobb híján ezzel kell majd játszadozni, hogy megtaláljuk az optimális érzést biztosító beállításokat.

Mindent egybevetve a használhatóság terén, a Force GP nagyon vegyes képet mutat. Alapbeállításokkal nagyon nem tetszett, amit produkált, de nem voltam hajlandó elhinni, hogy csak ezt tudja nyújtani. Néhány órányi állítgatás után végül is sikerült kikísérletezni egy olyan beállítást, amivel egész jól viselkedett. Ezek után már élvezetes volt az autózás, de a több órányi szenvedést nem igazán tudta hamar feledtetni. Az állítgatás ugyebár abból áll, hogy tolunk egy kicsit az egyik csúszkán a driverben, betöltjük a játékot, elindulunk... és nézzük, hogy mi változott... aztán két perc múlva exit, és kezdjük elölről... esetleg szerencsénk van, ha a játék bírja az ALT-TAB-os programváltást és futás közben tudjuk változtatni a beállításokat, de ez elég ritka. Na igen, a Logitech driverben van 3 csúszka, de a komolyabb játékok szintén elég jól paraméterezhetők, ami összességében nagyon sok kombinációs lehetőséget jelent. Mindez jelentősen illúzióromboló lehet azoknak, akik a nem kétfilléres szerkezetüket hazacipelve beizzítják, és rögtön nekiesnének az önfeledt száguldásnak.

Persze az is lehet, hogy én vagyok túl kukacos.

Szerencsére a Force GP csomag egy ajándékot is rejt (már amennyire, mert a dobozon elég jól reklámozzák). Ez pedig nem más, mint egy teljes játék: a Sports Car GT az Electronic Arts kiadásában. Itt megint azt érzem, hogy a Logitechnél valaki nagyon tudja a dolgát: véleményem szerint a Sports Car GT az elmúlt idők egyik legjobb autós játéka. Előre le kell szögezni, hogy szimulátorról van szó. Semmi rendőr, semmi flancos újszériás sportautó. Száguldás és padlógáz azonban van... de csak ésszel. A program a GT (hosszútávú) versenyek világába kalauzol minket, ahol adott összegből indulva kell végighajtani az egyes kategóriákon, a viszonylag szériaközeli GTQ-tól az veszedelmes GT1-ig (itt jönnek elő a dollármilliókban mérhető autók, mint a Mercedes CLK-GTR, McLaren F1 és társaik... persze pályaváltozatban). Az autók fizikai modellezése nagyon élethűre sikeredett, és bár nagyon sok dolog állítható az autókon, mégis néhány tucat verseny után az átlagfelhasználó is bele tud tanulni a szervízelésbe, amivel a hiányzó tizedmásodpercek megnyerhetők. Nem mondhatni, hogy könnyű a programmal játszani. Nem egyszerű több száz lóerős versenyautókat kordában tartani. Ellenben rendkívül élvezetes, és számlálhatatlan kellemes órát fog szerezni az erre fogékonyaknak.
 

Összegzés

A korábbi, esetenként nem túl hízelgő paragrafusokat ellensúlyozandó, meg kell mondjam, hogy a Force GP mégis nagyon kellemes társnak bizonyult. A GP cikkben említett összes jó tulajdonsággal rendelkezik, tehát normális használat mellett komfortos és nagyon felhasználóbarát, csupán az zavaró, hogy ha már ennyi energiát fordított a Logitech egy új kormány kifejlesztésére, akkor néhány nagyon fontos dologban miért elégedett meg rangon aluli kompromisszumokkal?

A megkapó dizájn, kiemelkedő minőség és stabil működés képes ellensúlyozni a Formula Force GP néhány igenis zavaró hiányosságát, ám ami igazából a szükséges pluszt megadja, az a kategóriájában nagyon versenyképes ár, főleg a mellékelt Sports Car GT-t is figyelembe véve.

(karib)
 

 

Copyright ©, 2000 by Balog Márton és Szőts Dávid. Minden jog fenntartva!