ATi Radeon2 és ATi útiterv
Intel Itanium rajt - sokadszorra
Intel: még 55 tüske a boldogság?..
Chipgyártók virágzása: bérbe adnak
VIA-Intel: adok-kapok (de mit?..)
Hercules: hivatalos start
Foster gondok - tok ok..
Rambus-Infineon: 0-1
Erőszakjáték - nem öl, és nem is butít?..
VIA: a végleges kibugozásra még várni kell..
"Red on Blue" - sajátos szerverzió..
Photoshop: "SSE on"
Új PLUSABIT béta site !!!
Creative: back 2 the business..
Iwill: lap a Foster alá - kis késéssel
AMD: meghalt a király, de az új király sirály.. :)
Intel-VIA: homályos licenckilátások
AMD: béranyaság CPU-khoz?..
Pentium 4: kevesek kiváltsága?
GeForce 3: szilícium aranyárban..
Előny az adogatónál..
Kingston: RAM-ok csúcsa
Trident: nagy fába fejszét
Iwill prömier - tovább az ALi-s úton..
Pentium 4 - még olcsóbban
Intel: a Tualatin (negyed)évet halaszt?
STM, NVIDIA: egy igen, egy nem..
Kyro II és a GeForce3 - érdekes találkozás
SiS - mi minden áron..
AMD Athlon 1.4GHz és árcsökkentés
 
LOGITECH WINGMAN FORCE Joystick

(2000.09.08.)

 

 

A Logitech termékpaletta második áldozata laborunkban a joystick kínálat csúcsa, a Wingman Force volt.

Mint minden felső-kategóriás joystick, a Wingman Force is jó nagy dobozban jön, és benne maga a joystick sem sokkal kisebb. Erről leginkább a hatalmas talp tehet, ami részben magában foglalja a force feedback mechanikát, de leginkább a szerkezet intenzív játék közbeni nemkívánatos vándorlását hivatott megelőzni. A dobozon is említik, hogy kimondottan nehezített talapzattal látták el a joystick-et, de azért nem kell rögtön ólomlapokra gondolni. Nekem kicsit könnyűnek tűnt első fogásra, és az is gyanús volt, hogy tapadókorongok helyett csak koptatógumik vannak a szerkezet alján, de tapasztalataim szerint valóban nem könnyű elmozdítani a helyéről a talpat játék közben. Ebben segédkezik, hogy bal kezünket a talapzat méretes baloldali nyúlványán kell elhelyezni, mert itt található a gázkar egy nagyméretű tárcsa formájában a hüvelykujjunknál, illetve a többi ujjra is jut legalább egy-egy gomb.

A joystick kivitelezése rendkívül igényes, szürkéskék műanyaga strapabírónak tűnik. Gumírozott gombjai és gázkarja piros színben pompáznak, ami a Logitech játékvezérlőkre jellemző. Természetesen jár hozzá egy külső tápegység, illetve egy telepítő CD a vezérlő szoftverrel, továbbá egy European Air War CD. Érdekesség, hogy két csatlakozási lehetőséggel is élhetünk, de egyik sem a klasszikus game port: a konzervatívabbak számára ott a soros portos megoldás, a többiek pedig kísérletezhetnek az USB port minden áldásával (Plug & Play, stb). Mindkét verzió hibátlanul működik, a telepítés egyszerűségéről, a Logitech szokásához híven kitűnő szoftver gondoskodik. Itt kalibrálhatjuk a joystick-et, tesztelhetjük a force effekteket, illetve minden játékunkhoz egyedi profilt alakíthatunk ki, definiálva az egyes billentyűk funkcióit, esetleg felcserélgetve azokat, stb.

Első nekifutásra az effekteket teszteltem. Az force hatások nem voltak túl erősek, ellenben a legváltozatosabb, legfinomabb mozgásokat is elképesztő precizitással hozta a Wingman. A reakcióideje nagyon alacsony, és így összességében jó megoldásnak tűnik, mert sokkal több precíz információt közvetít.

Repülős programokkal elég mostohán vagyok ellátva, így elsőre rászabadítottam egy autószimulátort, de ez a párosítás nem tartott sokáig. Talán csak én vagyok a kormányhoz szokva (valódi vagy PC), de nem sikerült megérezni a vezetést joystick-en keresztül. Így inkább felraktam a mellékelt European Air War játékot, amiben már természetesebb közegben érezte magát a Wingman. Sajnos már régen repültem igazi gépet, de valahogy több információt vártam a joystick-tól. Mindazonáltal, itt ismét megmutatkozott a Logitech szerkezet erős oldala, nevezetesen a nagyon finom, precíz effektek. A kar nem ugrál, zötyög, recseg, hanem finom, folytonos mozdulatokkal operál, gyors (váratlan) irányváltásokkal és gyorsulásokkal/lassulásokkal. A középre állás nem erőssége, nagyon kis erő kell a kitérítéshez, akár a kezünk súlyától is elkúszhat a nullpontról, ami elvonhatja a figyelmet.

Működésére semmi panasz nem lehet, hibamentesen lehetett mindent konfigurálni. A sok gomb és a négyirányú nézőpont-kapcsoló (HAT switch) jó szolgálatot tesznek. Karunkra végeredményben kevés terhelés esik. Leszámítva, hogy a vezérlőt jobb kézzel mozgatjuk, minden funció megvalósítható ujjainkkal. A jó tenyértámasztás ellenére a jobb karunk elfáradhat, mert azt is tartani kell játék közben. Ergonómiailag valószínű, hogy nem fent az asztalon van a legjobb helyen a joystick, hanem, mint a billentyűzet, majdnem az ölünkben.

A joystick-ok továbbra is őrzik a leguniverzálisabb játékvezérlő szerepét a PC-k területén, talán csak a gamepad-ek nyújtanak hasonló vagy nagyobb fokú játszhatóságot. A kormányok és gamepad-ek, illetve a profi egerek, valamint egyéb specializálódott játékvezérlők megjelenése a joystick-et erősebben a repülőszimulátorok világába irányította, ezért összetettebbek lettek, ami viszont más játék előnyére is válhat. A Logitech Wingman Force egy nagyon jó kivitelezésű, erővisszacsatolásos joystick, hibátlan hardver és szoftver kialakítással, nagyon precíz és finom mozgásokat lehetővé tevő mechanikával. Ellenben árával komoly elkötelezettségre készteti a vevőt. Elsősorban a repülőszimulátorokat komolyan kedvelők figyelmébe ajánlom, az autósok jobban járnak akár egy analóg kormánnyal (lásd ), vagy még egy kis áldozattal annak force-os változatával. A lövöldözős játékokhoz egy precíz egér és jó billentyűzet továbbra is a nyerő kombináció, az akciójátékoknál pedig a gamepad-ek jelentenek marginálisan jobb megoldást. Mindent egybevetve, kiváló szerkezet a Wingman Force, kolosszális méretével státusszimbólumnak sem utolsó...

(karib)
 

 

Copyright ©, 2000 by Balog Márton és Szőts Dávid. Minden jog fenntartva!