ATi Radeon2 és ATi útiterv
Intel Itanium rajt - sokadszorra
Intel: még 55 tüske a boldogság?..
Chipgyártók virágzása: bérbe adnak
VIA-Intel: adok-kapok (de mit?..)
Hercules: hivatalos start
Foster gondok - tok ok..
Rambus-Infineon: 0-1
Erőszakjáték - nem öl, és nem is butít?..
VIA: a végleges kibugozásra még várni kell..
"Red on Blue" - sajátos szerverzió..
Photoshop: "SSE on"
Új PLUSABIT béta site !!!
Creative: back 2 the business..
Iwill: lap a Foster alá - kis késéssel
AMD: meghalt a király, de az új király sirály.. :)
Intel-VIA: homályos licenckilátások
AMD: béranyaság CPU-khoz?..
Pentium 4: kevesek kiváltsága?
GeForce 3: szilícium aranyárban..
Előny az adogatónál..
Kingston: RAM-ok csúcsa
Trident: nagy fába fejszét
Iwill prömier - tovább az ALi-s úton..
Pentium 4 - még olcsóbban
Intel: a Tualatin (negyed)évet halaszt?
STM, NVIDIA: egy igen, egy nem..
Kyro II és a GeForce3 - érdekes találkozás
SiS - mi minden áron..
AMD Athlon 1.4GHz és árcsökkentés
 
LOGITECH WINGMAN GAMEPAD EXTREME játékvezérlő

(2000.10.01.)

 

 

Bevezető

A korábbi tesztek folyamán szó esett a gamepadek sokoldalúságáról, így nem tiltakoztam, amikor a Logitech Wingman Gamepad Extreme játékvezérlőjével leptek meg, mondván: "Nesze, ezt teszteld!" J Több sem kellett, rögtön leraktam az asztal sarkára, és csak pár nap múlva tértem vissza hozzá, amikor végre időm is engedett egy kis (sok) próbajátszadozást.

A csomagolásra ismét nem lehet panaszunk, szokásosan igényes Logitech doboz. Belül megtaláljuk a vezérlőt, meg a mellékelt CD-ket: driver, Star Wars Rogue Squadron Elite Missions (egy amolyan light verzió, csak néhány pálya van benne), és meglepetésemre egy full Shogo: Mobile Armor Division. Meg persze az elengedhetetlen halom papír, részben kezelési útmutató, de inkább regisztrációs lapocskák. A doboz alján lapuló Logitech termékpaletta-ismertető nagyon tetszett... ha esetleg még nem minden perifériánk Logitech, akkor itt lehet gyönyörködni a többi ketyerében.
 

Első benyomások

A kontroller futurisztikus kinézetet mutat átlátszó kék markolataival - egyértelműen a csúcsverzióval van dolgunk. Ami rögtön feltűnt, az a csatlakozóknak egy újabb kombinációja: a gamepad alapvetően gameport csatival van ellátva, de adnak hozzá egy kis adaptert is, amivel az USB portra lehet rádugni. Természetesen mindkét felállás működött, az átalakítót más vezérlővel sajnos nem volt alkalmam kipróbálni.

Minden elsőre települt, a Logitech szokásos Wingman vezérlőprogramját kapjuk. Fanatikusok azonnal letölthetik a legfrissebb verziót, de a mellékelt példány is tökéletesen funkcionál.

A gamepad nagyon jól kézre áll, jól meg lehet markolni, a gombok is jó helyen vannak, különösebb ismerkedés nélkül azonnal megtalálhatók. Egy kis gyakorlás után megtanultam, hogy nem célszerű nagy erővel belekapaszkodni, egyrészt mert nagyon könnyű kis darab, másrészt ilyenkor az elején található tűzgombokba is remekül belemarkolunk.

A gombok konfigurálása a játékokban pofonegyszerű, egyedül a kiosztott funkciók megjegyzése jelenthet kisebb agytornát a felhasználó számára, mert 10 van belőlük, és ráadásul egy SHIFT gombbal ezekből 20 virtuális gomb lesz.
 

Második pillantás

A tesztelés közben beigazolódott mindaz, amit a vezérlőről sejtettem (illetve elvártam). Tényleg szinte bármilyen típusú játékot lehet vele játszani, így ilyen szempontból univerzálisabb, mint a joystick, pláne a kormány. Emellett kis helyen elfér, és árban is elfogadható szintet képvisel, még egy ilyen high-end kivitel is. Ezért is lett a gamepad a játékkonzolok vezérlőeszköze.

Mindez egyben hátránya is: a gamepad leginkább az arcade stílusú játékokban érzi jól magát, ahol a pergő játékmenet a legfontosabb tényező. Így komoly szimulátorokban, vagy akár a precíz egerészést igénylő lövöldözős (FPS) játékokban bár jól használható, egy jó céleszközt közel sem tud helyettesíteni.

A legnagyobb hátulütője a vezérlőnek az irányítás bináris volta. Míg nagyon jól hangzik, hogy "Digital" a 8-irányú vezérlőgomb, amikor kétszáz felett akarsz ráautózni egy kerékvetőre vagy épp az ellenfél fejét akarod párszáz méterről csendben leszedni J, akkor már nem olyan előnyös a mozog/nem mozog lehetőségeket felajánló digitális kapcsoló. Kormánnyal, joystickkel, egérrel finom átmenetekkel lehet irányt váltani, a gamepadnél (és a billentyűzetnél) marad a veszett gombnyomogatás, hogy pont eltaláljuk a célzott elmozdulást. Aki játékkonzolokon nőtt fel, annak ez talán nem szokatlan, de nekem egy kormány és trackball után nehéz volt alkalmazkodnom.
 

Konklúzió

A Logitech WingMan Gamepad Extreme a "gamepad-kínálat" kiváló darabja. Kompatibilis, sokoldalú, jó a fogása, minősége kiemelkedő. Azok számára ideális, akik a lehető leguniverzálisabb játékvezérlőt keresik, azok közül is a lehető legtöbb funkcióval (gombbal) felszereltet, de az egyszerűbb joystickektől ódzkodnak; illetve azoknak, akik esetleg játékkonzolról váltottak PC-re és a megszokott interfészt szeretnék viszontlátni.

"Komoly" játékosoknak továbbra is ajánlatos a célhardver(ek) beszerzése. Persze az arcade stílusú játékokhoz a gamepad nagyon jól passzol, azon belül is a külső nézetű, futkosós-lövöldözős-verekedős (Tomb Raider, Mortal Kombat, stb.) irányvonalat képviselők számára a legideálisabb.

Még egy apró megjegyzés: ellentétben a többi vezérlővel, a gamepadet állandóan tartani kell, ráadásul elég intenzíven kell rajta "gombolkozni", így kis súlya ellenére kellemesen átmozgat egy pár óra játék.

(karib)
 

 

Copyright ©, 2000 by Balog Márton és Szőts Dávid. Minden jog fenntartva!